Pagina's

donderdag 18 september 2014

Recept

Dus jullie willen weten hoe het is gemaakt. Nou hier komt het recept. Het is niet van mijzelf, maar ik heb het wel aangepast aan wat ik in huis had (of lekker vind). Eerst een foto als herinnering hoe het er ook al weer uitzag.


Volgens het recept zou je een taartvorm (zo'n lage met gekartelde rand) van 20 cm doorsnede nodig hebben. Ik heb een glazen overschaal genomen die een beetje breder was. En zeker een stuk hoger. Volgens mij kon het er anders echt niet in. Een tip is dus eerst het mengsel maken en dan pas de schaal/kom uitkiezen en bekleden met het deeg.

Nodig:
- 6 lapjes (diepvries)bladerdeeg (in recept staat: 1 blikje croissantdeeg)
- olijfolie
- 1 zak italiaanse roerbakmix, ca 400 gram
- 3 eieren
- 1 teentje knoflook (ik deed er stiekem 2 in)
- 250 ml slagroom
- 60 gram geraspte oude kaas (ik deed jonge, en hoeveelheid op gevoel)
- 2 tl gedroogde Provencaalse kruiden (ik nam italiaanse kruidenmix)
- 1 bol mozzarella in plakjes
- 1 bakje cherrytomaatjes (zoveel zat er bij mij niet in)
- 1 el pijnboompitten (had ik niet)

Bereidingswijze:
Over voorverwarmen op 180 graden - vorm (ik gebruikte een glazen ovenschaal) invetten en bekleden met het deeg. Vierlapjes vormden een punt in het midden en daarnaast plakte ik nog wat stukje tegen de zijkanten om het mooi rond te krijgen - olie in een pan verhitten en de roerbakgroenten hierin bakken - evt. zout en peper naar smaak bijvoegen. - eieren loskloppen - knoflook boven de eieren uitknijpen (niet in stukjes, dat is niet lekker) - slagroom, kaas en kruiden ook aan het eiermengsel toevoegen. - groentemengsel in de bakschaal/vorm scheppen - daarover het eiermengsel doen - mozzarella in kleinere schijfjes/stukjes snijden en in het eiermengsel duwen. Ik zorgde er voor dat ze helemaal onder het mengsel kwamen zo smolten ze lekker goed. - cherrytomaatjes halveren en ook in het eiermengsel drukken. Ik stopte er een paar wat dieper als verrassing - evt. pijnboompitten er overheen - tevreden, dan de kom in de voorverwarmde oven zetten - 45 minuten op 180 graden en klaar is Clara.

Het is heerlijk met focaccia of ander versgebakken brood. Maar met alleen een lekker wijntje, zoals wij dat deden, wat het ook een feestje. DH vond het erg lekker. Het is een blijvertje en mag in ons 'familie-kookboek'. 

Succes en laat eens weten of het gelukt is. Of nog leuker, als je er een variant op gemaakt hebt. Dan krijg ik misschien ook weer ideeën.



.

5 opmerkingen:

  1. piep mmmm ziet er een lekkere "taart" uit ,,knuf mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het recept ! Laat zeker iets weten......
    groetjes
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mede namens mijn disgenoten en smaakpapillen alvast heel hartelijk bedankt!
    Het recept behoeft wat mij betreft geen aanpassingen en in alternatieven heb ik geen trek :>) Lekker toch?
    Groetjes,

    Jeanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het zijn dus cherrytomaatjes die er bovenop zitten!
    Nou, het lijkt me geen ingewikkeld recept, dus moet het mij ook gaan lukken... Volgende week maar eens proberen, is het op te krijgen met 2 personen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmmm... ik ben wel iemand van recepten uitproberen.... Als het niet lekker is krijg ik altijd de opmerking (wat niet echt vaak voorkomt gelukkig, wij zijn goede eters die veel lusten) "Dit hoef je het eerste halfjaar niet weer te maken".... Meestal wordt het dan uit het receptenboekje verwijderd... Tot ik het weer ergens op internet tegenkom en het dan gewoon in mijn onschuld nog eens maak.... Oei oei... dan zijn de rapen gaar!!
    Je hoort nog wel hoe het hier in de smaak is gevallen. Dan zal ik er zeker nog eens over bloggen!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.