Pagina's

dinsdag 25 februari 2014

Recensie

Klinkt erg deftig nietwaar, "Recensie". En ook een beetje streng. Maar ik weet er geen ander, vriendelijker woord voor.

Vorig weekend zijn we naar de film The Monuments Men geweest. En verschillende van jullie hebben me gevraagd te schrijven wat ik van die film vond. Dus vandaar.


Verhaal (heel in het kort)
Het verhaal speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog, op het einde er van als de  geallieerden oprukken op het Europese vasteland. Een groepje Amerikaanse militairen krijgt de opdracht om de kunst die door de Duitsers geroofd werd, op te sporen en terug te brengen waar die vandaan kwam. Liefst voordat de Russen het zouden vinden. Het is gebaseerd op echt gebeurde feiten.

De echte Monuments Men aan het werk in WO2


Recensies van anderen
Op TV had ik de trailer gezien en de film leek me wel wat. DH is zeer geïnteresseerd in WO2, dus die was snel te porren. Zelf was ik meer benieuwd naar het verhaal. Ik had nl. nog nooit gehoord dat er een speciale eenheid naar de kunstschatten op zoek was gegaan.
Pas nadat we gereserveerd hadden, las ik de recensies. En die waren allemaal niet goed. Nou vind ik de meeste recensenten (?) behoorlijke piskijkers, die weinig films goed vinden. En de films die zij goed vinden, vind ik slecht, omdat ze niet te volgen zijn.

Mijn recensie
Wij hebben genoten van de film. Het is zeker geen akelige oorlogsfilm met bloederige scenes of schietpartijen. De oorlog is zeker wel continue op de achtergrond aanwezig. Heel grappig zit ergens in het begin van de film een stuk Vlaams (met ondertiteling). Dat verwacht je niet.

De echte Monuments Men bergen de Madonna van Brugge

Het is een heel geloofwaardige film geworden. Die het verhaal goed in beeld brengt. Er zit een heel klein romantisch lijntje in, waarvan ik niet weet of dat ook zo gebeurd is. Maar dat is niet de hoofdverhaallijn. Ik heb later op internet foto's gezien van de echte mannen in aktie. En in de film komen die beelden ook terug in de scenes. 

Als je goed oplet en een beetje van de achtergrond van de oorlog weet, zit de film ook boordevol (kleine) humor, bijvoorbeeld in de interactie tussen de acteurs. DH en ik hebben in ieder geval behoorlijk gelachen. Terwijl om ons heen de jongeren ons wat raar aankeken. Wij zagen de humor dus wél.

Kortom ik (wij) vind het zeker de moeite waard. Het verhaal is goed, het acteerwerk is goed, er zit humor in, en het is ook prachtig in beeld gebracht. Het enige wat ik pas later in de gaten had, en dat zal wel aan mij liggen, was de grote filmopbouw.

In het begin van de film, laat het hoofd van de groep (George Clooney mét baard) een diaserie zien van hun expeditie (dat had ik niet in de gaten) aan President Truman (zag ik ook niet). Daarna begon de eigenlijke film (met George Clooney met klein snorretje). En tenslotte kwam de eerste scene weer terug (diaserie en Truman) als afsluiting. Ik vond dat een rare overgang. Maar ik had niet in de gaten dat het eigenlijke verhaal een grote flashback was.
De hoofdonderzoeker laat met diabeelden aan de president zien wat zijn groep gedaan heeft. Hij vertelt dus het verhaal wat de kijker als film ziet. En op het einde zie je dat hij zijn verhaal en diaserie afsluit. Dat had ik niet in de gaten. Pas toen DH en ik over de film spraken hoorde ik dat van hem.


In ieder geval kan ik de film zeker aanraden. Als die nog eens op TV uitgezonden wordt, zal ik die zeker nog eens bekijken. Ben je ook nieuwsgierig geworden? Dan is hier de link naar de trailer. Veel plezier.
En als je de film gezien hebt, laat je dan ook even weten wat jij er van vond? Ik ben nieuwsgierig naar jouw mening.




.




3 opmerkingen:

  1. Fijn dat jullie genoten hebben. Je hebt een prachtige recensie geschreven!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt, nu weet ik zeker dat ik wil gaan kijken, heb al een paar dagen zin er naar toe te gaan maar DH was te moe, misschien komende week! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je moeite !
    Nu nog een datum prikken.....;)

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.