Pagina's

maandag 3 september 2012

Vliegengordijn

Het is al weer efkes geleden dat ik wat van me liet horen, maar ik ben er nog steeds. Ik kreeg een tijdje terug een vraag van Elly over mijn vliegengordijn. Zij wilde het ook graag maken. Dus bij deze wat close-upjes van het gordijn en wat extra uitleg.

Je hebt nodig:
- veel linten in diverse kleuren
- gordijnkoord (met schroefdraad aan de binnenkant)
- 2 stoppers voor op de schroefdraad te draaien
- 2 haakjes

Zo'n setje met gordijnkoord, haakjes en stoppers kun je meestal wel bij de DHZ-zaak krijgen. En het is niet erg als de linten niet even lang zijn, dat maakt het juist wat speelser

Allereerst moet je het gordijnkoord op de juiste lengte maken. Meet het af tegen de deur/raam waar het voor komt te hangen. Neem een paar cm. extra, voor het geval dat je je vertelt. Zaag het met een ijzerzaagje op de juiste lengte.

Schroef de stoppertjes in het koord. Meet daarna op waar de haakjes in de muur geschroefd moeten worden. Dit hoeft niet perse met een plug, want er komt niet zo veel gewicht aan het koord te hangen. Ze moeten natuurlijk wel recht tegenover elkaar aan weerszijden van de deur komen.

Nou kun je twee dingen doen.
Of je knoopt eerst de linten aan het koord en hangt het daarna aan de haakjes.
Of je hangt het koord eerst aan de haakjes en knoopt daarna de linten eraan. De laatste manier is handig als je de lengtes van het lint nog goed wilt afmeten.

Paar foto's van het koord, speciaal voor Elly

Het koord hangt in het haakje. Aan de andere kant van de deur zit nog zo'n haakje.

Je ziet ik heb de linten gewoon aan het koord geknoopt met een dubbele knoop. Dat kan natuurlijk ook netter met een lus, of even vastnaaien. Maar ik vond dit juist zo leuk.

Dit jaar is het tweede jaar dat ik dit vliegengordijn gebruik. Ik merkte dat de linten nogal gaan waaien bij wat wind. Ze zijn erg licht. Ze vliegen zelfs zo hoog dat ze op het platte dak liggen (vaak in het water) en dan is het geen leuk klusje om ze weer omlaag te trekken. Meestal krijg ik ze dan in mijn gezicht.
Daarom heb ik bij een aantal linten een tafelkleed-gewichtje onder aan het lint gedaan. Je weet wel, van die gewichtjes die je aan het kleed op de tuintafel kunt klemmen, zodat het niet van de tafel waait. Werkt prima.

Verder ben ik van plan om bovenaan een soort macramé-achtig iets te knopen met de linten. Zodat ze goed verspreid over het koord blijven zitten. De linten kruipen nogal bijeen op het koord als het goed waait. En dan vliegen onze slimme Limburgse vliegen alsnog het huis in.

Elly succes met het maken er van. En ik zou het leuk vinden als je een foto van het resultaat stuurde. Of misschien op je eigen blog plaatst.




.

2 opmerkingen:

  1. Ha, ik zat net jou stukje te lezen, toen je een reactie op mijn blog gaf..
    Goed idee, dat vliegengordijn, hier hangt ook ééntje maar die houdt jammer genoeg de wespen niet tegen... Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Birgitte, dank je wel voor de duidelijke foto's, ik zal eens kijken wanneer ik eraan begin, en dat spandraad kan je heel makkelijk met een punttangetje op maat knippen als je geen ijzerzaag bij de hand hebt, groetjes Elly :-)

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.