Pagina's

dinsdag 16 augustus 2011

Oplossing

Grappig, mijn lezers zijn blijkbaar voornamelijk lapjes-mensen. Velen dachten dat het raadseltje van gisteren een lapje was, al dan niet zelf geverfd. De sinaasappeljam van Aart zat er dicht bij, maar was ook niet goed. Jullie hadden het allemaal mis. Het was ook ontzettend moeilijk hoor. Ik had ook niet verwacht dat het geraden werd.

Het was namelijk een wortel-ananassoep. Ik had bij mijn favoriete goedkope winkel een receptenboekje gekocht met allerlei aparte recepten. De maakster, Veronique Chapacou, heeft een klein boekje geschreven met de titel: "Zoete varianten van hartige recepten en vice versa". Vooral de ondertitel "Culinaire kunstwerkjes voor wie van tegenstellingen houdt" fascineerde mij.


Veronique houdt van tegenstellingen in haar eten. Koud met warm tegelijk, zoet en zuur. Wat dacht je van een pasteitje met kersen, gazpacho van frambozen, sacristiekoekjes, gevulde pastarolletjes in aardbeiensaus en dus wortel-ananas-soep.


Dit is de soep vlak voor het eten, met wat koriander er op.
Sorry, maar ik heb geen foto waar de soep als soep herkenbaar is,
je zult me op mijn woord moeten geloven. Het gelei-achtige dat je ziet/zag is dus de ananas en de wortels die gestaafmixed is.




De wortel-ananas-soep heb ik dus uitgeprobeerd. Ze is inderdaad erg zoet (DH vond hem te zoet en heeft er wat sambal in gedaan, ook lekker). De soep gaf een explosie van smaken, heel apart, een smaaksensatie in je mond. Je verwacht een gewone soep, maar je proeft iets anders. Ik vond de soep wel lekker.


Wil je hem ook maken. Hier volgt het recept.
Voor vier personen heb je nodig:
- 230 gram wortels (ofwel twee flinke winterpenen)
- 2 sjalotjes (ik nam 1 grote ui)
- 320 gram ananas (ik nam verse, maar blik kan ook)
- 1 bouquet garni
- 1 tl. komijnzaad
- zout
- 1 el. koriander
- 3 el. ahornsiroop (had ik niet dus er uit gelaten)
- peper


Wortels schrappen en in stukken snijden, ananas in stukken snijden, sjalotjes (of ui) in stukken snijden. Dit hoeven geen nette stukjes te zijn, mag best grof. Alle stukken in een grote pan doen met 800 ml. water. Komijn en zout toevoegen en het bouquet garni. Dit laatste is een bundeltje kruiden dat je voor de smaak in de soep hangt en voor het eten verwijderd. Ik heb wat peterselie, wat selderij, 1 takje tijm en 2 blaadjes laurier genomen. Je kunt het met een touwtje bijeen binden, maar ook in een thee-ei mee laten trekken.
Soep in wording 15 minuten laten trekken. Daarna het bouquet garni verwijderen en de rest pureren met de staafmixer tot een gladde substantie. Op het laatst nog peper en koriander toevoegen.


Eet smakelijk. En laat je me weten wat jij er van vond?
.

5 opmerkingen:

  1. yammy!!!! dat lijkt me echt superlekker:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. at zou ik dus nooit geraden heben. Het is dan ook wel een heel aparte soep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had het niet geraden (ik dacht aan een glas bier) Soep is echt niet in mij opgekomen. Lijkt me een lekker soeppie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. originele soep, ga ik nog eens uitproberen. bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me lekker, als ik het ga maken weet ik het hier te vinden!

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.