Pagina's

donderdag 9 september 2010

Bierviltje

Wat doet een bierviltje op mijn blog zul je denken. Reclame voor het Limburgs biermerk? Nee hoor, kijk nog maar eens goed naar de foto. Er zit in gat in het midden en
sleufjes aan de rand. Dat moet toch ergens voor dienen, toch?
Hé, er ligt een bundel draden bij. Zouden we iets creatiefs gaan doen? Ja, vandaag wil ik de knoopster bij jullie introduceren. Een tijdje terug zag ik op de blog van Grietjes dit ding voorbij komen. Zij had natuurlijk een echte uit de winkel, ik heb er een nagemaakt. Om het uit te proberen is een bierviltje goed genoeg. Bevalt het me, dan kan ik altijd nog voor de winkelversie gaan. Wil je het meteen goed aanpakken, dan kun je hier bij Atelier Keet, de winkelversie bestellen.

Dus men neme een bierviltje, maak een gat in het midden en knip 8 sneetje in de rand. Ik heb er meer ingeknipt, omdat ik (later) met meer draden wil gaan werken, kijken hoe dat uitpakt.
Knip 7 draden van gelijke lengte. Dit kan van dezelfde kleur zijn, maar mag ook verschillen. Ik heb 7 verschillende kleuren genomen. Dan kan ik goed zien hoe de draden in elkaar geweven worden.
Knoop de draden in een knoop aan elkaar vast. En steek deze knoop door het gat in het midden. Verdeel de draden over het hele viltje en klem ze in de sneden vast. Dan ziet het er zo uit.
Je ziet dat er één stuk (linksonder) is waar een soort gat is. Er zitten geen draden in de sneden geklemd. Dit houd je midden voor je. Je telt dan 3 draden naar links terug en neemt deze draad op. Die leg je in het 'gat'. Daarna draai je de ster naar het 'gat' dat ontstaan is doordat je die draag verplaatst hebt. Telt weer drie draden naar links en verplaatst deze. Dit herhaal je net zo lang tot de grote draad lang genoeg is, of je draden 'op' zijn. Na een tijdje ziet je knoopster er zo uit.
Je ziet ik moet nog een eindje doorknopen. Maar een begin is er. Mijn mening?
Het is echt kinderlijk eenvoudig. Je moet wel een aantal dingen in de gaten houden:
- dat de draden niet door elkaar komen
- dat de draden én de grote draad strak in de knoopster zitten (anders krijg je een slappe grote draad)

Het laatste punt zal met de echte winkelversie van de knoopster ongetwijfeld opgelost zijn. Maar om te oefenen is mijn bierviltvariant ook goed. Alhoewel de draad echt leuk is, twijfel ik nog of ik een winkelversie wil.

4 opmerkingen:

  1. Is dit niet een variant op het ouderwetse "punniken" je neemt een leeg klosje garen(toendertijd allemaal van hout) je slaat er 3 spijkertjes in en voor de rest gaat het hetzelfde. groetjes Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar moet ik eerst even op oefenen hoor! fijne dag Antje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit deden we vroeger (heel vroeger) ook op handwerkles. Met houten plankjes met sleuven en een gat in het midden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat vind ik dit leuk om te lezen. Mijn dochter heeft precies hetzelfde, alleen dan gewoon een kartonnetje, gemaakt vorig weekend. Bij haar in de klas waren een aantal klasgenootjes zo'n armbandje aan het knopen, en mijn dochter heeft het dus thuis gedaan. Het resultaat is heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.