Pagina's

zondag 14 juli 2013

Rondje tuin

Waarschuwing vooraf: veel foto's in dit logje.

Al jaren zijn we bezig met onze tuin. De eerste jaren met leeghalen, want er was heel lang niet zo veel onderhoud aan gepleegd door onze voorgangers. Het bleek dat de tuin veel groter was dan we dachten. We proberen met minimale middelen en veel recycling de tuin naar onze wens in te richten. Tips daarvoor zijn erg welkom.

De Annabelle doet het al een aantal jaren prima. 

Een prachtige kleurencombi met de hortensia er naast.
Die is diepblauw, hoef ik niets voor te doen ! ! !

En toen door de structuren aan te leggen. De terrassen kregen vorm, de border ook. En ons minigrasveldje, werd vanzelf groter en groter. Daar hoefden wij niets voor te doen.

De lelie (eendagslelies???) bloeit uitbundig.
Wel oppassen voor de meeldraden.
Zie je trouwens dat er nog flink plek tussen de planten is?

Daarna was het tijd voor het leuke stuk, planten. We kochten een paar planten die we mooi vonden, we kregen planten van ouders, buren en vrienden. En nog was de tuin niet vol. Nog steeds niet trouwens. Maar we willen en geen giga bedragen aan planten uitgeven. Het is veel leuker om ieder jaar wat te vullen en ook om te krijgen. En zeker om ze zelf van zaad groot te trekken.

Seringenboompje, dat nét uitgebloeid is.
Zie je mijn kruidentuintje rechts achter het boompje?

Dit jaar is mijn kruidentuintje redelijk volgroeid. Foto volgt nog. En de borders hebben ook redelijk wat bloeiende planten. De druif doet het goed.

Kan iemand mij trouwens vertellen of je de blaadjes in de buurt van de druiventros juist wél of niet moet verwijderen? En moetje het trosje wat uitdunnen, zodat de druifjes die overblijven in het trosje wat beter kunnen groeien???? Wie helpt?

Ondanks de lange en strenge winter, was de druif gewoon op tijd.
In tegenstelling tot de overige planten, trouwens.

Close-upje van het ieniemienie trosje.
Ik heb ze bij anderen al groter gezien, maar onze druif staat niet op de zon gericht.
Achter de schutting is het zuiden.

Dit is het grootste trosje.
Vergroot de foto om hem te zien. 
Het zit een beetje verstopt tussen de bladeren.

Dus hoog tijd voor mijn moestuin. Ik vind het leuk om uit eigen tuin te eten. Zelfvoorzienend zijn we bij lange na niet. Dat is ook niet de bedoeling. Onze tuin is te klein en we missen de tijd daarvoor. Maar wat sla, tomaatjes, fruit en nog wat plantjes mogen niet ontbreken.

De hortensia staat in de schaduw, omdat de bloemetjes anders snel gaan hangen.
Het stoeltje is gevuld met sedum. 
De pootjes wil ik nog omwikkelen met berketakjes of zo, dan ziet het niet zo ielig uit.

Mijn trots, de hortensia, wat een geweldige plant is dit.
Deze heeft een mooie donkerrode kleur. In het echt nog donkerder.
Nu staat die in een pot en verschuift regelmatig van plek.
Straks mag die in de volle grond in de tuin.

DH heeft nu vakantie, dus hopelijk komt de moestuin er nu dan. Ik houd je op de hoogte.






2 opmerkingen:

  1. Je laat 6 blaadjes boven elk trosje staan, de rest knip je weg. Eventueel ook het blaadje bij het trosje wegnemen, zodat er licht bij het trosje komt. Krenten (= kleine druifjes uit de tros halen) doe je pas als de druifjes ong. 1/2 cm groot zijn. Pas dan zie je welke kleiner blijven en die haal je dan weg. Overigens hoop ik, dat je druifjes smakelijk worden, want zon is echt wel nodig. In dat geval kun je ook nog hele trossen wegnemen, zodat alle voeding over slechts weinig trossen verdeeld hoeft te worden. De grote wijnhuizen laten soms maar twee trosjes per plant zitten. dit is allemaal info van mijn DH, die dit doet in onze tuin. Succes

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.