Pagina's

woensdag 24 juli 2013

The day after

Dinsdagavond werd het ineens heel drukkend warm. De lucht kleurde raar, net alsof we een bui konden verwachten. Maar de buienradar gaf bij ons geen regen aan. Toch de parasol maar inklappen en het scherm omhoog trekken.

Ik bleef buiten met een boek zitten, want ik vertrouwde het niet zo. Het zag er echt uit alsof het ging regenen. Het werd ook helemaal stil (stilte voor de storm). En ineens kwamen de heel dikke druppels. En ging het heel hard.

Het ging zelfs over in hagel. Ik heb een foto om het te bewijzen. Dikke stenen. De stenen op de foto zijn door de flinke (warme) regen al snel gesmolten.



Het bleef een flink eind van de avond goed regenen. Goed voor de planten, hoefden wij niet bij te geven. Vandaag was het dus de day after, en de schade opnemen. Het had centimeters geregend. Verschillende potten waren vol geregend. Kijk maar hoeveel.



Maar helaas hebben ook een paar prachtige planten geleden. De Spaanse Margriet heeft wat blaadjes moeten verliezen. 



Mijn kruidentuintje is ook wat aangeslagen.



Maar het ergste vind ik het van de Annabelle. Voorheen bloeide ze prachtig, werkelijk schitterend. Heel veel grote dikke bollen, die fier overeind stonden. En nu is ze helemaal uiteen geslagen.



Heeft iemand een tip om dit te repareren? Of nog liever een tip om het te voorkomen.
Ieder jaar ziet het prachtig uit, tot de eerste flinke regenbui.

Overigens zie je ook maar weer dat de moderne techniek het wel eens mis kan hebben. Voor het weer vertrouw ik voortaan maar op de tekenen die mijn opa mij geleerd heeft. Die wist het deze keer duidelijk beter.






.

6 opmerkingen:

  1. Zo, dat was zeker een heftig buitje bij jullie! En inderdaad, we kunnen beter zelf op de tekenen letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de nieuwe soort, de Annabelle Strong gekocht en volgens Rob moet deze gewoon weer rechtop gaan staan na een bui, wel hier is het nog steeds kurkdroog en kregen we geen druppel dus heb het nog niet kunnen controleren, maar misschien kun je met wat stokjes en touw de boel wat opbinden om de plant te helpen. Jammer als het zo´n opduvel krijgt. Knip je hem wel ieder voorjaar kort? Fijne dag
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat hebben jullie een regen gehad! Bij ons is er geen druppel gevallen en bleef het tot diep in de nacht erg warm. Stilletjes had ik wel een verfrissend buitje gewild, maar natuurlijk niet ten koste van de plantjes. Wat zonde van je Annabel....
    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo,

    oei voor de plantjes is dat soms te veel van het goede hé. Hopelijk komt hij weer mooi te staan.

    Hier is nog geen druppel gevallen, maar denk elders in het land wel, en vrees ook veel aan het verre gerommel in de lucht te horen gisteren.

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zonde van die mooie plant. Maar verder is die regen wel heerlijk. Hier wachten we nog op een bui.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als de Annabel ca. 50cm hoog is zet ik er steunen omheen en tussen. Als de plant hoger wordt trek ik de steunen ook iets omhoog. Ik krijg bij hevige regenval nu een enkele geknakte bloem, terwijl het voorheen een platgeslagen bos werd. De steunen zijn lange geplastificeerde metalen stokken en de verbinding aan de bovenzijde bestaat uit een halve horizontale cirkel. Gekocht bij Intratuin, maar ook gezien in regionale tuincentra.

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.