Pagina's

dinsdag 24 augustus 2010

Wat vond ik in mijn tuintje?

Eergistermorgen liep ik mijn tuin in om mijn borduurtjes lekker in het zonnetje te fotograferen toen er ineens wat voor mijn voeten wegsprong. In eerste instantie dacht ik dat het een dikke sprinkhaan was, maar dan wel een heel dikke. Toch even beter kijken. Het bleek een heel klein kikkertje (of is het een kleine pad) te zijn.
Raar eigenlijk. Ik dacht dat ze alleen met regenweer trokken. Bij ons heeft het de laatste twee dagen niet geregend. Bovendien is onze hele tuin omheind met een schutting. En overal is op de bodem ofwel een muur of een betonnen plaat. Vraag me af hoe die in onze tuin komt. Zou die eigenlijk ook water nodig hebben? De zon brandde weer behoorlijk.

Ik besloot tot een extra rondje door de tuin, mét fototoestel. Ik zal jullie even mee laten genieten van al het moois dat er staat.
Mijn grote trots (of tros), twee hele druiventrossen. Ze groeien goed. Een klein begin met Wijngoed Birgitte is gemaakt. ;)
Aubergine in een pot. Mini-aubergines dat wel. Ik kocht twee van deze plantjes voor 1 euro samen! De vruchtjes laat ik nog even groeien voordat ik ze ga oogsten, ze zijn overigens nog keihard.
Op een klein tafeltje staat een kom met vetplantjes (sedum). Dit is spinnnenweb sedum. Prachtige vorm, hè?
En hier de andere sedum die er in staat, in rozet-vorm. Ik heb ooit gelezen dat de natuur eigenlijk uit fractals bestaat. Een meetkundige figuur die zelfgelijkend is (volgens wikipedia). Dit betekend dat deze figuur opgebouwd is uit grondvormen die min of meer hetzelfde zijn als de oorspronkelijke (grote) vorm. Enorm fascinerend om te zien vind ik. Zeker door mijn wiskundige geest, die dol is op regelmatige vormen.
Bij deze sedum is dat goed te zien, vooral de spinnenwebvorm. Voor meer info zie wikipedia in het Nederlands, Duits of in het Engels. Met name ijskristallen, sneeuwvlokken, bloemkool of broccoli en varens zijn duidelijke voorbeelden van fractals. Misschien nog een ideetje voor een apart blogje over. Er is genoeg over te vertellen.
Ik sluit af met een heel bezig bijtje. In mijn kruidentuintje zoemde het heel vrolijk. Diverse nijvere bijtjes waren bezig om lekkers te verzamelen zodat er straks heerlijke honing van gemaakt kan worden. 
.

12 opmerkingen:

  1. So nice to see the pictures from your garden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Brigitte! Prachtige foto's! Als je zo door de natuur loopt zie je zoveel mooi dingen. Ik denk zo vaak: had ik maar een fototoestel bij me. Eigenlijk vreemd, want als je op vakantie bent, heb je het toestel meestal bij de hand.
    Straks ga ik de hond uitlaten mét fototoestel, kan ik misscien ook een blogje vullen.
    Groetjes en tot...Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Birgitte,

    Whahaaa, jij hebt hetzelfde probleem als ik, enkel moest ik mijn blog nog updaten vandaag, ook hier omheinde tuin met stenen muren en ineens een dikke bruine pad , van waar komt die??

    En wat een prachtfoto's en bloemen in en van jullie tuintje!!

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Padden vindt je nogweleens onder tegels, ik denk dat het een pad is. Kikkers zitten in de sloot en die gaan trekken als ze willen paren. Voor wiskunde en natuur kijk ook eens naar Fibonacci een wiskundige van weleer die ook de reeks van Fibonacci heeft ontwikkeld.
    http://quiltaart.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's, Brigitte! Als je zo door een fototoestel naar alles in je tuin kijkt, vallen je de mooiste details op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij zijn in IJsland geweest (alweer 30 jaar geleden) daar heb je basalt wat als (als ik het goed heb) zeshoekige pilaren uit de grond komt. Op een plek is er een "kerkvloer" wat door de natuur gevormd is. In een natuur reservaat is een waterval, heel hoog en aan de "top" krom gebogen waar het water vanaf loopt. Je staat verrast dat zoiets zomaar kan ontstaan. De natuur is prachtig en wijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's van je tuin. Mijne ziet er hopeloos uit. Te weinig tijd in gestoken. Je handwerkjes zien er erg leuk uit. Het is een goed idee om er kleine schilderijtjes van te maken. Kun je lekker vaak wisselen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi groen in jouw betegelde tuin !!

    Ook ik heb kikkertjes in mijn niet tuin. Onder een stapel stenen/hout is het vaak al nat genoeg.

    MM

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Bietje!
    Dank je wel voor je google info op Aarts blog. Ik denk dat ik het boekje ga bestellen, maar ik doe het als ik in Schotland ben, laat ik het bij mijn tante aankomen. Groetjes en tot....Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke tuinfoto's! Ik heb ook regelmatig kikkers en padden rondlopen maar ik heb dan ook een (piepklein) vijvertje. Onze poes vind het altijd heel interessant om er achter aan te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie foto's Bietje en wanneer kunnen we de wijn komen proeven ?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ieeekkkkksssssss.... pad of kikker, klein of groot.... ik ben er bbbbbàng van en zet het op een lopen als ik er eentje zie!!!

    Mooie foto 's heb je gemaakt van je tuintje....

    Liefs...

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.