Pagina's

zaterdag 14 januari 2012

Luikjes en deurtje

Zoals beloofd vandaag de uitleg hoe de luikjes en het deurtje in mijn huisje gemaakt zijn. Het is een lang verslag met veel foto's, zodat iedereen het kan volgen, ook lezers die de Nederlandse taal niet zo goed beheersen.

Allereerst pak je een lapje waarvan je de huisjes wilt maken. Je vouwt het aan de rand dubbel. En wel zo veel dubbel als dat het deurtje/luikje breed moet zijn. Speld het vast. En stik een lijntje van de zijkant naar het midden van de stof. Meet dan hoe hoog het deurtje/luikje moet zijn en stik daar ook een lijntje. Herhaal dit tot je alles gestikt hebt. Kijk zo ziet het dan uit. Voor de duidelijkheid heb ik spelden gelegd waar de stiklijntje lopen.


Je krijgt een soort vakjes. Omdat je de stof hebt omgevouwen, hoef je maar twee lijntjes per deurtje/luikje te stikken. En wordt het straks wat platter. Nu kun je de stukjes uitknippen. Let er goed op dat je aan de juiste kant van de stiklijn knipt, zodat je niet het deurtje/luikje doormidden knipt!!! Dat zou zonde zijn. Je krijgt dan drie stukjes - een deurtje - twee luikjes. Kijk maar.


Aan het schaartje kun je zien dat het maar ieniemienie stukjes zijn. Mijn huisjes worden 7,5 cm groot, dus de luikjes zijn klein. Nu is het tijd om de deurtje/luikjes om te keren. Het ziet er dan wat vol uit, maar dat kun je met je vingers of strijkijzer wel platter maken. Het zijn hele kleine zakjes.


Op de volgende foto heb ik ze op de juiste plek tussen de bouwstenen van het huisje gelegd. Om te kijken of het past en of het goed uitziet. Tot mijn schrik zag ik dat het deurtje te kort was. Althans, dat dacht ik, maar ik was vergeten dat de stofnaad aan de onderkant eigenlijk gewoon de fundering van het huis is. Daar hoeft de deur dus niet te komen, anders gaat ie niet open. Dus de hoogte van de deur hier is prima. Geloof me maar.


Nou en dan is het een kwestie van de delen tussen de muurtjes spelden. Zelf steek ik eerst een speld tussen de muurdelen aan de boven- en aan de onderkant van het huisje. Zo heb ik twee kanten gefixeerd. En dan frommel ik het luikje ertussen. Kijk nog even of het op de goede plek zit en niet scheef. Trek of duw nog wat zodat het helemaal goed zit. En speld het dan met zeker 2 spelden vast aan de muurdelen. Zo ziet het er dan uit.


De deurtje/luikjes zijn niet goed te zien, maar ze zitter er echt wel tussen. Ik zal proberen ze wat zichtbaarder te maken.


Zie je, dat donkerblauwe, dat is een luikje. Nu mag je ze aan elkaar naaien. Zet wat extra steekjes aan de boven en onderkant van het luikje voor de stevigheid. En let er op dat door het luikje je nu door 4 lagen stof moet. En aan de boven en onderkant er van zelfs door 6 lagen, vanwege de zoom van de luikjes. Even doorduwen, maar dan heb je ook wat. Het viel mij in ieder geval best wel mee om er door heen te komen.

Het resultaat is in elk geval wel leuk. Kijk maar hier. Ik heb express donkere stof gekozen, zodat het goed af zou steken bij de muren. Op deze foto is de deur en de luikjes gesloten. Maar ze kunnen natuurlijk wel open hoor.


Kijk zo ziet het wat vriendelijker uit. De deur uitnodigend geopend voor bezoek. En de luikjes ook om alle zonneschijn die er is, lekker binnen te laten komen.


Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die een huisje met luikjes gaan maken. Laat het me even weten, dan kom ik een kijkje nemen. Ik zou het reuze leuk vinden om al die luikjes te zien.




.

13 opmerkingen:

  1. Da's een geweldige tutorial geworden, Birgitte. ALs je het goed vindt, zet ik een keer als item bij Zo mooi zo leuk...
    Nu ik steeds de huisjes hier en daar zie opduiken, ga ik bijna overstag om ook te beginnen.. Misschien een paar huisjes, of elke maand een huisje of seizoenshuisjes..

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee, ik schiet ook niet zo hard op (ik lig met een hernia op bed, dus af en toe een klein beetje patchen), dus ik ga voor een 100 huisjs,quilt, en ik ga 1 huisje met luikjes maken. Dat lijkt me heel grappig. Dank voor de uitleg. groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat schattig die ramen en deuren in je huis. Maakt je huisjes heel speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk en apart, en wie weet zet je een trend
    fijn weekeinden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is echt heel erg leuk! Ik denk dat ik nog een keertje langs kom, als de huisjesverslaving heeft toegeslagen,...
    ;o)
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is heel erg leuk geworden met die luikjes. Goede uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt een hele mooie tutorial gemaakt! Knap hoor en heel duidelijk, zelf voor een leek :)) knufzz...peebee

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk idee. Misschien maak ik ook een huisje met luikjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hele goede uitleg, dank je wel voor het plaatsen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ziet er heel leuk uit, maar ik ga me eerst maar eens aan grotere stukken wagen. Voorlopig ben ik blij dat ik een rechte naad kan stikken

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een petiterige huisjes en luikjes zijn dit zeg, knap hoor! Leuk om dit in een tutorial te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een enorm leuke uitleg Birgitte! Ik heb die luikjes nog nergens gezien, Enig!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.