Pagina's

woensdag 20 april 2011

Hector Guimard en Art nouveau

Dank je wel voor de reacties op mijn blok van gisteren. Dat motiveert mij om door te zetten. Het gaat me ook zeker lukken om blok 2 nog goed te krijgen. Ik kan slecht een gat in de quilt laten zitten, nietwaar?
Ik ben er echt wel trots op mijn derde blok, het is goed gelukt. Ook wil ik iedereen ook nog bedanken voor de tips en trucs die jullie mij heen gegeven n.a.v. het niet lukken van het tweede blok. Ik steek er iedere keer weer wat van op. Het spreekwoord is "al doende leert men", en dat geldt zeker voor mij. Vandaag wil ik wat meer vertellen over de stitcherie op het blok van gisteren.

Op blok drie van bom Fin de Siecle staat een stitcherie van de ingang van een Parijs metrostation. Hector Guimard heeft dit ontworpen in de typische Art nouveau stijl (ofwel Jugendstil). Kijk dit is Hector himself. 



Even googlen op internet en er kwamen al heel wat foto's tevoorschijn. Deze ingang lijkt al veel op het ontwerp.



Maar het is toch niet die van mij. Deze lijkt er veel meer op. Ik houd erg van deze kunststijl. Verfijnd en toch niet dat overdadige van barok of zo.



En let ook eens op de constructie in de volgende detailfoto kun je goed zien hoe vernuftig die in elkaar steekt.


Dus nu op naar het vierde blok.

.

4 opmerkingen:

  1. veel succes met je 4e blok, je bent een doorzettertje:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi, Birgitte! En bedankt voor de Award! ik ga dit weekend er niet aan toe komen. Maar in het komende logje ga ik er aandacht aan besteden.
    Groetjes en goede paasdagen gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze worden schitterend de blokken en heel bijzonder dat er achter elk blok een verhaal schuilt.

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.