Pagina's

dinsdag 26 april 2011

Rondje tuin

Met het geweldige paasweer schiet alles in de tuin erg op. Ik wilde de zoomfunctie van mijn fototoestel uittesten en wat kun je dan beter fotograferen dan bloemen?
De irissen bloeien nu volop.
Een paar dagen geleden was er nog maar eentje open.
En kijk nu eens!

Deze staat wat in de schaduw. Ik geloof dat het een rododendron is, maar zeker weten doe ik het niet. Wie het beter weet, mag het zeggen. De kleur van de bloemen is wel echt fuchsia-roze. Super.

Zelfs onze druif, die niet op het zuiden staat, komt al in blad. Meestal is hij toch echt wel een maand of zo later. De foto is met flits genomen, want zonder zag je niets.

Tegen de schutting op het zuiden staan ook irissen. Omdat daar weinig zon komt, bloeien deze ook een stuk later. Er zit nu pas een bloem in en wat knoppen. Vergelijk dit maar eens met de grote hoop irissen aan het begin.

De hortensia's krijgen knoppen. Kleine ieniemienieknopjes komen aan de topjes te voorschijn. Had ik al ooit verteld dat ik gek ben op deze bloemen. Zo groot, zo mooi, zo geweldig.

Ook de Annabelle krijgt knopjes. Ze zijn zo waar nóg kleiner dan die van de hortensia. Op het topje van de tak zit toch echt een knopje. Misschien moet je de foto wat uitvergroten.

Het seringenboompje staat in volle pracht. De kroon is lekker vol, maar dit jaar (na de bloei) ga ik hem toch echt wat snoeien. De verhouding tussen de stam en de kroon is wat 'apart' geworden.

Mijn chinese yam laat zich nog niet zien. De knolletjes zitten al een tijdje in de grond, ze krijgen iedere dag trouw wat water, maar nog geen enkel signaal dat ze van plan zijn hun kopje te laten zien. Misschien is het 's nachts toch nog wat te koud...


De sla die er naast staat doet het veel beter. Straks toch maar even in een groter bakje poten. Of misschien al meteen in de volle grond. Het is Lollo Rosso, omdat ik de naam zo leuk vond klinken, het rolt gewoon over je tong.

In deze potjes zit Susanne met de mooie ogen. Op de verpakking zie je hoe ze er uit moeten zien. Schattige bloemen he? Ook deze zal ik uit voorzorg maar overzetten in een groter potje.

Het lekkerste heb ik voor het laatst bewaard. We krijgen dit jaar bessen, aalbessen. De trossen met bloempjes zag ik een week of zo terug al en nu kun je al echt besjes herkennen. Maar wacht nog even, ze moeten knalrood worden. Wisten jullie dat in ons dialect deze besjes 'Miemeren' (met de klemtoon op de eerste lettergreep) heten? Mijn moeder vertelde dat gisteren.

Zonnige groetjes vanuit mijn tuin.
.

5 opmerkingen:

  1. Fijn om even in de tuin rond te kunnen kijken, ik heb nu 2 balkons, als ik bij iemand ben met een tuin dan mis ik zelf een tuin. Als ik weer thuis ben is het gemis weer over. Op het balkon aan de voorkant staan violen te bloeien, op het balkon aan de achterkant kan ik niets hebben, in de zomer is het daar ontzettend heet.
    http://quiltaart.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om gewapend met je fototoestel de tuin rond te gaan. Je kijkt dan ineens met heel andere ogen naar dat ene bloemetje dat net uit is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hey brigitte! bij ons heten ze miemerte, vreemd, 30 km verschil en weer een ander woordje:) je tuin is een genotsbom!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, je foto's met de zoomer zijn goed gelukt. Als ik te dichtbij kom of te veel wil inzoomen, gaat het fout..
    De tuin is idd een genot, dit seizoen. Maar dat onkruid....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een genot om te zien dat je zoveel plezier hebt in je tuin. En die groente...Heerlijk! Knufzz...Peebee

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.