Pagina's

zondag 1 mei 2011

Koninginnedag 2011

Hebben jullie ook zo genoten van Koninginnedag gisteren? Ikke wel. Met wat te drinken (gewoon melk hoor) en mijn handwerkje zat ik voor de TV. Weert was aan de beurt, en een aantal leerlingen mochten hun kunsten voor de koningin en haar familie laten zien. Dat moest ik natuurlijk ook zien.
Het handwerkje was het eerste blok van Christmas Fun. Het is erg leuk geworden, maar daar schrijf ik later deze week uitgebreider over.


De prinsessen waren gewaarschuwd geen hoge hakken aan te doen, met name naaldhakken waren geen goed idee in Thorn. Thorn heeft nl. allemaal keitjes als wegdek in het centrum. Kijk maar op de foto hieronder.




Tja, wat doe je dan als prinses? Prinses Aimee vertelde dat geen hakken geen optie was. Dus met steun van haar man zou ze de keitjes van Thorn wel overleven.


Alleen prinses Laurentien had er wel over nagedacht. Zij had een schoen met een sleehak. Dus geen last van keitjes. Good thinking.



De overige prinsessen hadden allemaal flinke hakken. Ik heb niet van allemaal goede foto's gevonden, maar deze van Maxima wel.


Maar ja, als echte prinses kun je natuurlijk alles op hakken. Ook volleyballen. Mabel en Maxima laten zien dat ze echte prinsessen zijn. In Weert deden ze mee aan een potje volleyal.


Op de laatste foto zie je ook het watermerk van P.P.E. de persdienst waar ik de foto's vandaan heb.

Weten jullie ook waarom Thorn zo wit is? Al heel vroeg had Thorn een stift, een klooster dat later met name voor adellijke dames was. Deze woonden uiteraard 'op stand'. Hun huizen hadden de brede kant aan de straat liggen, met veel ramen. En als je ook een betonnen kozijn rond die ramen had, nou dan hoorde je bij de top. (zoals het huis hieronder rechts)


In de Franse tijd werd de geestelijkheid verjaagd. Ook de adellijke kloosterdames vertrokken. Hun huizen werden door andere (niet-adellijke) mensen bewoond. De Fransen voerden allerlei belastingen in. Ook een belasting op het aantal ramen dat een huis had. Voor de huiseigenaren in Thorn was dat niet te betalen. Ze metselden een aantal ramen dicht. Om deze sporen te verbergen kalkten ze de huizen wit.

.

4 opmerkingen:

  1. Leuk verslag van koninginnedag! Dank je. Heb je ook nog wat handwerk afgemaakt?Knufzz...Peebee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wow bietje, dankjewel, heb ik toch een beetje koninginnedag gezien:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi hoi, wat een kennis allemaal, weer wat bijgeleerd ! Leuk verslag én informatief :-) Ik was lekker aan het boenen op zaterdag, ben altijd aan het werk maar nu een extra vrije dag. Mijn dochter komt morgen dus huis lekker aan kant ! Greetz Lejo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk blog. Ik heb op lovestohave.com net een blog geplaatst met scherpe foto's van de hakken van prinses Máxima en Mabel.

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.