Pagina's

donderdag 19 mei 2011

Wat groeit alles toch lekker hard

De regen van afgelopen maandag en dinsdag heeft de tuin veel goeds gedaan. DH heeft afgelopen zaterdag en zondag al het onkruid uit de tuin gehaald. Dat was een heidens karwei. Uiteraard heb ik wel geholpen, maar eerlijk is eerlijk, hij heeft verreweg het meeste werk gedaan. De container is tjokvol en op het gras ligt een zeil met daarop nog genoeg om straks wéér de container te vullen. 

Vorige week heb ik wat groenteplantjes gekocht, die moeten nog in de volle grond. Vooralsnog heb ik ze alleen in een groter potjes gezet, maar kijk eens hoe ze er uit zien.

van links naar rechts: andijvie - paksoi - rode kool

En de sla die ik gezaaid he. Die groeit ook flink. Heerlijk fris, groen kleurtjes nietwaar. En zo lekker krullerig. Het heet dan ook niet voor niets Lollo Rosso.


Vanwege de droogte had ik de potjes allemaal in een zinken dienblad gezet. Op die manier kon ik flink water geven. Het sijpelde wel door de potjes heen, maar werd in de zinken ´teil´ opgevangen. Op die manier kon de sla langer van het vocht genieten.


Tweede voordeel, de potjes waren ook snel uit de felle zon te zetten. Je pakt ze zo in een keer op. Hier staan ze in de zinken ´teil´ op een verroest stoeltje. Ziet er nog leuk uit ook.


En eindelijk zijn de yab-yum-knolletjes ook op gekomen. Ze heten niet echt zo, maar ik weet de naam niet meer. Het was iets met yum in ieder geval. Die in het bruine potje op de achtergrond wil maar niet tevoorschijn komen. Geen idee wat er aan de hand is. Dat verwacht je toch niet van een yab-yum-knolletje. (note for my foreign readers: yab-yum was a famous brothel in Amsterdam).


Ook de zelf-gezaaide tomaten laten zich goed zien. Ze groeien goed. Ik zie nu wel dat ze toch nog met meer dan 2 in één bakje staan. Dit weekend maar even uitdunnen.


En dit zijn de Susanne-met-de-mooie-ogen. Schattige gele bloemetjes met een bruin hartje moeten er nog inkomen. Ze waren even gestopt met groeien, maar de laatste dagen laten ze toch weer even een groeispurtje zien.
.

6 opmerkingen:

  1. Heerlijk hé al die jonge planten als beloftes voor wat komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er allemaal heerlijk uit.
    Het moet niet te lang van dit regenachtige weer blijven want dan wordt het ook weer kouder, mijn aardbeienplanten hebben al groene aardbeien.
    Zon is daarom welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk Bietje! Straks heb je heerlijk smakende sla en tomaten uit eigen tuin! In al mijn bloempotten die ik kon vinden heb ik mijn aardbeiplantjes gezet. Ik hou enorm van aardbeitjes hmmm!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wauw bietje, dat wordt een lekkere zomer voor jullie:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel slim gedaan ,ik heb zo gele en groene courget en pompoen geplant. groetjes van Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk,als het eerst maar op je bord ligt!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.