Pagina's

dinsdag 10 mei 2011

OEQC

Oftewel Open European Quilt Contest. Zoals eerder verteld, was ik er afgelopen vrijdag. Het was er lekker rustig, en toch niet leeg. Dus ik kon alles goed bekijken. Van dichtbij, maar ook veraf. Zeker zo handig om foto's te maken. Een aantal wil ik jullie vandaag laten zien. De foto's zijn niet allemaal van superkwaliteit, mijn excuses.


De eerste is Toscane van Riek Kroeze uit Rijssen. Door een poort in San Gimignano kijk je zo op het Toscaanse landschap.


De keitjes zijn door quilten en door allerlei kralen ontstaan. Ook in het groen en de bloemen zitten veel kralen. Dit geeft een prachtig lichteffect. Doordat de stof niet vlak gebruikt is, krijg je een extra 3D effect. Let ook eens op de stenen in de muur. Ook genaaid.


Ik vond ook nog een andere draad-techniek. De planten op de Toscaanse platte daken waren geborduurd. Kijk maar.


De volgende is Hanenkam van Marjo Stoeckart uit Hilversum. Het is een eigen ontwerp met als thema een element van een dier.


Wat mij met name boeide was enerzijds hoe ze het oog vorm gegeven heeft. Het lijkt echt nat van het traanvocht.


En anderzijds was ik ook erg onder de indruk hoe zij de suggestie wekte dat er echte veren gebruikt waren. Pas dichtbij zag je dat dit niet zo was. Heel knap gedaan.


De volgende heet Sound of Music en is door Rachel Covo uit Ramat Hasharon (Israel) gemaakt. Deze spatte je werkelijk tegemoet. Uiteraard hielp het dat hij tegen een zwarte achtergrond hing. En dat er heel toevallig een flinke spot op gericht was. Hopenlijk ervaar je dat ook zo op de foto.


De Wisteria van Ans Schipper uit Haaften was ook weer zo'n prachtstuk. Op de achtergrond zie je de Wisteria en op de voorgrond Ridderspoor. De bloemen zijn gemaakt van hexagonnen. Maar wel superkleintjes, nl. van 1,5 cm.!!!


Een detailfoto laat goed zien dat het echt hexjes zijn. De achtergrond waren zogenaamde 'Snail Trail' blokken. Maar liefst 238 lokken van 10 bij 10 cm. Ze gebruikte daarvoor verschillende groene en paarsblauwe stoffen.


Zelf vond ik het heel knap hoe de schaduw van de orders op het tuinpad gemaakt werden. Kijk zelf maar eens in de onderstaande foto.

Er was zo veel te zien, dat ik soms gewoon vergat om foto's te maken. Thuis zag ik dat ik helemaal geen foto's heb van de Baltimore quilts en de mangeldoeken van Berthi. Gewoon met het fototoestel in de hand gekeken en verder gelopen. Waarschijnlijk gewoon onder de indruk. De Baltimores zijn niet helemaal mijn smaak, maar ik kan wél zien dat ik ze ook niet zou kunnen maken.
Gelukkig zijn er veel blogs waar je ze wél kunt zien. Zoals de blog van Berthie zelf over haar mangeldoeken.
Ik heb meer foto's gemaakt, maar dit waren de beste om te laten zien. Hebben jullie er van genoten?

4 opmerkingen:

  1. wow bietje, prachtige werkstukjes, dit moet voor wuilters echt genieten zijn:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een genot om naar te kijken...knufzz..peebee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja zenne Bietje ik heb genoten !! Onwaarschijnlijk mooi !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Birgitte,

    Amai hoedje af voor de mensen die het gemaakt hebben ség, zo knap allemaal en zo een fijn werk ook hé!

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.