Pagina's

maandag 9 mei 2011

Maandag, wasdag

Dat was het vroeger althans. Zelf houd ik me er niet zo aan, meestal was ik in het weekend. Wat ik wel een leuk gezicht vind, is als de was lekker aan de lijn wappert. Dat geeft me een goed huisvrouwengevoel (<- nieuw scrabblewoord). Omdat ik mezelf niet zo'n (ouderwets) goede huisvrouw vind, geniet ik wel van wapperende was. En daar gaat dit bericht over.
wasdag op Marken

In ons vorige huis (meer dan 10 jaar geleden), had ik een wasmolen. Die kon in een voet in de grond staan, je kent ze wel. De molen was eigenlijk een beetje te laag voor mij. Alhoewel ik niet groot ben, zat ik met mijn hoofd in de lijnen als ik de was ophing. Toen we verhuisden is de molen uiteraard meegegaan. Maar de voet is in de tuin achtergebleven, vergeten.
zoekplaatje

Maar dat was eigenlijk niet zo erg, want we hadden er twee. Een hele tijd daarna (de tuin moest eerst aangelegd worden), bleek pas dat de nieuwe voet niet bij de molen paste. Allebei de buizen waren precies even dik. Geen wapperende was voor mij aan de molen.

Maar dit is voor ons geen proleem. Er moest een buis komen die precies in beide buizen zou vallen. De molen kon er dan overheen geschoven worden. Het eerste idee was een PVC-buis, zo een die voor de waterleiding gebruikt wordt. Maar als de molen vol hangt met natte was, dan zal die buis het niet kunnen houden, en knakt die. En een ijzeren buis in die afmeting had de plaatselijke DHZ-zaak niet.

Afgelopen week had DH een buis gekregen met precies de goede maat. Dus ik dacht woensdag de was even snel op de molen te hangen. Snel de buis in de voet, past precies. Molen eroverheen, past precies. Toch de molen er maar afhalen, want hij had 10 jaar in het schuurtje gestaan. De wasdraden moesten eerst schoongemaakt worden, anders had ik geen plezier van schoon gewassen was. Dus de molen weer over de buis, past nog steeds precies.


Mand met was uit de machine gehaald en hangen maar. . . .
Er was een klein proleempje, ikzelf deze keer. In onze vorige tuin was de molen wat te laag, dus hadden we de voet in de beton in de verhoogde border gezet. Kijk maar op de foto hierbove. Maar wat we ons niet gerealiseerd hadden, was dat de molen vroeger in de voet zat en nu er eigenlijk bovenop. Dus stond ie zo'n 5 cm te hoog voor mij. Ik kon niet bij de draad....

Wat nu? Trapje of wat anders? Voet verplaatsen is geen optie, die zit in de beton verankerd. Tot we een oplossing heen wappert bij ons de was weer aan het oude verplaatsare wasrekje. Een troost, de was wappert tenminste, al kun je dat niet zien op de foto hieroder.


PS: al googled kwam ik twee blogs tegen over wappered wasgoed. Dit zijn de links
- http://balkonsmetwasgoed.web-log.nl/
- http://waslijntjes.knegjes.eu/
Voor de ECHTE liefhebbers. Ik he me nooit gerealiseerd dat overal ter wereld mensen hetzelfde doen: was ophangen om te drogen. En deze wil ik jullie niet onthouden. De evoluering van ondergoed door de eeuwen heen.


UPDATE:
Inmiddels heb ik me bedacht dat ik zelf in de order ga staan, dan kan ik er wel bij. De molen kan ik draaien, dus de was kan ook op alle lijnen komen.
.

8 opmerkingen:

  1. Nou, ik ben ook niet zo'n echte goeie huisvrouw.., maar van wapperende was buiten kan ik altijd wel genieten. Dat geeft je opeens het gevoel dat je toch goed bezig bent. Klein huisvrouwengeluk noem ik het maar..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een goeie tussenoplossing, of een klein trapje bij de molen zetten. wel oppassen dat je er niet afvalt(zou mij gewoon kunnen overkomen)
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een ijverige wasvrouw ben je toch! bij mij gaat bijna alles eerst in de droger voor een half uur en dan nog even op het rekje. voor een molen hebben we sowieso geen plaats, maar dat heb je zelf al gezien. veel plezier in je border:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, ik ben er druk mee bezig, aangezien één van onze zonen zijn was altijd opspaart........ heb ik er nu wel een bergje liggen.....
    (en raad eens wat ik het liefst doe......, niet de was...... en heeft wel met textiel te maken....... ;) ......)
    Fijne dag vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Héhé laat nu de was maar wapperen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook sinds kort wapperende was in de tuin, heerlijk is dat. Alleen dat strijken.... (zucht)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Birgitte

    misschien kun je de droogmolen zelf wat inkorten?

    groet d.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een grappig verhaal, heb je de molen eindelijk klaar kun je er niet bij...even een stapsteen in je border leggen dan lukt het misschien wel?

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.