Pagina's

zaterdag 10 september 2011

Moeder deelt uit (2)

Mij oma en haar oudere zus waren al jong halfwees geworden. Alletwee de meisjes kozen er voor om een winkel te starten. Moeke (mijn oma) opende een sigaren/sigaretten-winkel en tante Betje werd modiste. Zij had een hoedenzaak. Ze maakte de prachtigste hoeden. En daar moesten natuurlijk hoedenpinnen op. Deze kreeg ik van mijn moeder.


Jaren 50 pinnen. Tante Betje had al voor de oorlog haar winkeltje. Dus deze zijn uit haar latere periode. Ik moet ook nog ergens een foto hebben van het interieur van haar winkel, maar die kan ik nu niet vinden. Als ik hem vind, zal ik hem alsnog plaatsen.


Jammer dat we nu niet  meer gewoon zijn hoeden te dragen.
Modiste is een vak wat mij ook wel wat lijkt. De hoedenpinnen zijn overigens behoorlijk van formaat. Je kunt er echt wel iemand flink mee verwonden. Ze zijn gelukkig niet zo scherp als spelden, maar prikken doet nog behoorlijk zeer.


Hier de paarlen pinnen naast elkaar. De onderste is geen parel, maar een stuk doorzichtig kunststof in diamantvorm.


Ze had ook redelijk modern spul voor die tijd.
De pin met de veertjes is mijn favoriet.
Zo grappig, zo leuk! 


Deze pin kon je door een hoed steken.
Er hangt zelfs nog het prijskaartje aan. 


Kostte 2 gulden 65 centen. Geen geld toch.
Al zal het toentertijd toch een aanzienlijke prijs zijn geweest.
.

6 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je moeder alles bewaard heeft. Het wordt nu erg gewaardeerd. Zulke leuke dingen...Ik vind het ook jammer dat er geen hoeden meer gedragen worden, het lijkt me wel wat als je haren niet zo willen als jij wil, haha.
    groetjes en fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk die hoedenpinnen!!
    mijn oma maakte zelf ook hoedjes en heb ook 2 hoedpinnen!
    fijn weekend,
    groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit zijn echt dingen om te bewaren. De laatste hoed die ik gedrageb heb is op de bruiloft van onze zoon geweest, 10 jaar geleden.
    Mijn nieuwe blog:
    http://avanderspek.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ahhh een hoedenzaak, geweldig! Ik heb een hoeddragende man (in de winter) en vind dat heel leuk. Maar er zijn nog maar weinig hoedenwinkels. Echt jammer ..... wat fijn dat alles bewaard bleef zeg, prachtig is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 2,65 was voor toen die tijd een groot bedrag. dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Jammer dat dat soort nostalgische winkeltjes er niet meer zijn.
    die pinnen zijn wel erg apart. IK zou ze goed bewaren. ;_)

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.