Pagina's

maandag 23 juli 2012

Wat eten we vandaag?

Wij aten vorige week verse spinazie. Deze keer niet gekookt, bah, dat vind ik zelf erg vies. Maar als salade. Ik heb twee recepten. Lees maar mee.

De eerste is een salade van rauwe spinazie met aarbeien. Je was de spinazie goed en snijdt deze in kleine stukjes. De aardbeien krijgen dezelfde behandeling. Dit meng je goed door elkaar. Je kunt er eventueel ook nog wat gesneden uitjes bij doen. Maar ik had alleen rode uien en vond dat te scherp.
Als dressing een heel simpele vinaigrette zoals mijn moeder me ooit leerde. Doe hiervoor een schepje mosterd in een kommetje. Voeg 1 deel azijn en 2 delen olie erbij. Wat zout en peper, scheutje maggie en flink roeren. Zorg dat de mosterd goed losgeklopt wordt. Even proeven. Ben je niet zo van het zure, voeg dan een schep suiker bij. Weer roeren. De vinaigrette over de salade verdelen. Alles goed omroeren en smikkelen maar.
Ik moet overigens wel zeggen dat bij de aardbeitje de schep suiker veel beter smaakt. En helaas heb ik geen foto's van deze salade, vergeten te maken.

Van het volgende gerecht heb ik wel foto's. Je hebt nodig: 3 eieren, beetje melk, gerapste kaas, rauwe spinazie (niet uit diepvries), ui, peper en zout. Eventueel een paprika of 2 tomaten. Verder nog cupcake vormpjes (niet van papier) en een oven.
Ja, ik gebruik cupcake-vormpjes in een grote cupcake-vorm.
De kleine vormpjes gaan zo op het bord.
De grote zorgt er voor dat ik alles in een keer in de oven kan zetten.

Snijd de spinazie klein, doe deze in een kom, voeg er de gerapste kaas (mag best veel), de gesneden ui en eventueel een klein gesneden paprika of tomaten bij.
Kluts in een kopje de eieren, 3 lepels melk (een voor ieder ei volgens mijn moeder), peper, zout door elkaar. Voeg eventueel nog wat extra kruiden als bieslook toe. Giet dit mengsel bij de spinazie en roer alles goed door elkaar.

Vet de cupcakevormpjes in. Verdeel het spinazie-ei-mengsel over de vompjes en bak het in een voorverwarmde over. Ruim twintig minuten op 250 graden. Het kan per over verschillen, dus kijk even hoe lang het in jouw oven moet.



Lekker bij een worstje en rozemarijn-aardappeltjes zoals wij dus aten. Smakelijk eten.


2 opmerkingen:

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.