Pagina's

zondag 25 juli 2010

Kooltjes

the real BLUEberries

Gisteren wees Marjolein me op een vertaalfout. Bramen zijn natuurlijk BLACKberries en geen BLUEberries. Zij zat maar te zoeken naar bosbessen, maar kwam alleen bramen tegen. Dank je wel Marjolein voor de correctie. Het grappige is dat ik de allerlaatste keer dat ik de naam van de bes noemde, het wel goed had. Raar he?
Viltarietje vroeg met naar de naam van de braam, zij wilde die ook wel. Ik houd een tuindagboekje bij en daarin zet ik de gegevens van de kaartjes die aan de planten hangen, of plak ik de kaartjes in. Dus dat kwam nu van pas. Het is de RUBUS "Loch Ness". Ooit gekocht in een tuincentrum. Het is een klimmer en moet geleid worden, want hij kan zichzelf niet vasthouden. Op de pagina in Wikipedia worden overigens nog enkele doornloze soorten genoemd.
Yesterday Marjolein pointed a translationmistake. The Dutch word "bramen" are BLACKberries and not BLUEberries. Thank you Marjolein for the correction. The translationsite had the right translation. But I only used the right translation at the last time I translated 'bramen'.
Viltarietjes asked for the name of this thornless blackberry, she wanted to have herself. I keep a little gardendairy in which I write the data of the cards which come with the plants. So it's easy to look up. This blackberry was the RUBUS "Loch Ness". It is a plant that climbs, but needs help with that, because it can't hold itself to a wall or trellies. On the Dutch wikipediasite are more thornless blackberries mentioned.
spruitjes/sprouts

Een tijd geleden heb ik 12 kleine koolplantjes in mijn moestuintje geplant. Vier broccoli, vier bloemkolen en vier spruitplanten. Ze doen het goed en het ziet er geweldig uit. Volgens mijn moeder zijn er slakken aan de bladeren geweest, maar ik heb er nog geen een gezien in de hele tuin, dus dat weet ik niet zeker. In de broccoli is al een groen hart te zien, kijk maar.
Some time ago I planted 12 little cabbages in my vegetable garden. Four broccoli, four cauliflower and 4 sprouts. They're doing very good and it looks amaziing. My mum says snails ate of it, but I did not see a single snail in the whole garden, so I am not sure. The broccoli has a little green heart, look.
Broccoli

En in de bloemkool is een wit hart te zien. Op de foto lijkt het roze, maar het is in werkelijkheid wel degelijk wit.
The cauliflower has a white heart. At this picture it look a bit pink, but in real it's really white.
Bloemkool/Cauliflower

Mijn moeder leerde me nog een truukje van haar moeder om er voor te zorgen dat de bloemkool ook echt wit blijft. Gewoon de bladeren breken en over de kool vouwen, zodat er geen zonlicht bij kan komen. Dus heeft de bloemkool een dekentje van bladeren over zijn hartje. Zo ziet dat er uit.
Mum told me a little tric of het mother, my grandmother, to keep the cauliflower white. Just break some leaves and fold them over the white heart, to prevent from the sunlight. So my cauliflower has a little green blanket over his heart. This is how it looks.
bloemkool toegedekt / covered cauliflower
.

1 opmerking:

  1. Ha Bietje! Wat een leuk groentetuintje heb je! En wat leer je veel van je moeder. Als ik ziets lees, mis ik mijn ouders soms, maar ja, ze kunnen nu eenmaal niet forever alive zijn.
    Dank je wel voor de bramennaam. In september bezoeken we voor de zoveelste keer Schotland en ik zal proberen daar de braam te kopen.
    Succes met je bloemkool en tot....
    Riet

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.