Pagina's

maandag 28 juni 2010

Passiespelen

Sorry I did not translate this text in English, it's too complicated. I am not familiar with Biblical words and expression. This blog is about the 'Passiespelen' a play which is performed in Tegelen (Netherlands) every 5 years in an outdoor-theater. This play tells about the last days of the life of Jesus. Everything that Christians remember in the time between Palmsunday and Easter.
At this site you find more information in English.
Auf dieser site steht mehr Information auf Deutsch.

Zondag zijn we met de hele familie naar de Passiespelen in Tegelen geweest. Om de 5 jaar wordt daar in een openluchttheater de Passiespelen opgevoerd. Het Passiespel vertelt het verhaal van de gebeurtenissen in de laatste dagen van Jezus. Het begint met de opwekking uit de dood van Lazarus, de glorieuze intocht in Jeruzalem, het laatste Avondmaal, het verraad van Judas, de kruisiging en uiteindelijk de dood van Jezus aan het kruis op de Calvarieberg. Dit alles wordt door christenen tussen Palmzondag en Pasen herdacht.

Intocht in Jeruzalem

Drie-en-zeventig jaar geleden werden deze spelen voor het eerst opgevoerd. Het was de vanaf het begin de bedoeling om dit eens in de vijf jaar op te voeren, maar pas sinds 1975 is die regelmaat ook werkelijk aangehouden.

Romeinse soldaten

Twintig jaar geleden ben ik voor het eerst er geweest. In dat jaar speelde voor het eerst een niet-Tegelnaar de hoofdrol van Jezus. En dat was een buurman van ons, vandaar. De teksten waren toen op rijm en behoorlijk zwaar op de hand. Ik herinner me nog dat de taal nogal gezwollen was, en voor jongeren moeilijk te volgen. Maar ik was diep onder de indruk.

Vuurspuwers op het marktplein in Jeruzalem

Daarna duurde het een tijdje, maar vijf jaar geleden was de 2e keer dat ik er was. Dit keer met vrienden en met mijn echtgenoot. De tekst was een stuk moderner. En omdat ik de truc kende, zag ik op tijd dat Judas zich verhing. Dat gebeurt tegelijkertijd met de kruisiging van Jezus, waar ieder ander de aandacht op richt. Toen was het ook bijzonder warm en plakkend weer. We bleven maar water drinken. Net als zondag.

Het Laatste Avondmaal

Afgelopen zondag is dus de derde keer. En de tekst is weer aangepast, veel moderner. Soms iets té modern naar mijn smaak. Het blijft per slot toch het lijdensverhaal van Jezus en sommige woorden hoeven daarin niet gebruikt te worden. Het was bloedheet, dus de flesjes water gingen mee in de tas. De hele familie, pa, ma, broer, schoonzus, nichtje, neefje, DH en ik.
Het gedeelte voor de pauze was voor de kinderen lastig te volgen. Na de pauze zat er veel meer humor in de tekst, maar ook in de manier waarop de spelers het brachten. Met veel meer verve. De tekst was dus stevig opgepoetst. Veel spreekwoorden (die ook uit het Oude Testament stammen) zijn er in verwerkt. Maar ook veel geintjes, dubbele bodems, etc. Ik verklap verder niets, ga zelf maar kijken.

De kruisgang (met een echt houten kruis, dus zwaar!)

De plek waar de toeschouwers zitten is overdekt, dus van de zon hadden we weinig last. En als het regent heeft ook de cast er het meeste last van. Omdat het al een tijd lang erg droog is, stoof het wel flink, maar dat gaf een erg authentiek gezicht aan het geheel.

De Kruisiging

Tip, met klein(ere) kinderen kun je het beste op de allerlaatste rij gaan zitten. De kids kunnen dan op de rand van de stoeltjes zitten, en zitten zo een stukje hoger. Na de pauze zijn wij daar ook gaan zitten. Daar was nog plek zat.

Jezus bij zijn moeder Maria op schoot

De voorstellingen lopen nog tot zondag 12 september. De uitvoering duurt drie uur, en er is een pauze van een half uur tussendoor. Kijk op hun site voor meer info. Daar kun je ook kaartjes reserveren. Zelfs een plek in het theater uitzoeken en reserveren. En nee, ik krijg hier géén provisie voor. Ik ondersteun alleen het initiatief. De medewerkers werken het grootste deel op vrijwilligersbasis hier aan mee.
De foto's zijn allemaal door mijzelf genomen. Vaak flink ingezoomd, omdat je toch op redelijke afstand zit. Het zicht op het toneel in het echt is echter prima. Er zijn ook geen slechte plaatsen, je hebt vanuit alle kanten goed zicht.
.

3 opmerkingen:

  1. dat is wel knap inéén gestoken precies hé!
    Maar was het niet warm ??

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik ben er ooit lang geleden geweest en vond het prachtig en een heel spektakel. Erg mooi opgevoerd ik weet nog dat ik er ontzettend van genoten heb. Leuk om dit nog eens terug te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om dit te lezen hoe een bezoeker het spel ervaren heeft, je hoort natuurlijk in de wandelgangen wel het een en ander, maar blijft fijn om het ook hier en daar te lezen.
    Met nog 2 voorstellingen te gaan was het een mooi seizoen dit jaar. Vond dit zelf ook wel een van de betere spelen en doe toch al van 1965 mee. Het is de sfeer en de saamhorigheid die het leuk en gezellig maakt om het te blijven doen. En dan zulke reactie dat is dan weer de slagroom op het toetje

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.