Pagina's

zondag 17 juli 2011

Nog even dit

Surfend over het web, kom je geweldige dingen tegen. Ik wil ze vaak ook zelf uitproberen en kopieer dan de beschrijving of zo snel naar Word. Maar ik vergeet dan te vaak de link erbij te kopieren waar ik het vandaan heb. Sorry, sorry, sorry.

Met dit berichtje zal ik het proberen goed te maken.

Het patroontje van de gehaakte anjer waar het vingerhoedje in past heb ik van de site van Josee. Ze heeft er zelf een aantal gemaakt in verschillende maten. Hier vind je het patroon als je het zelf ook wilt proberen. (kijk bij 30 juni). Ze zijn heel snel gemaakt.
Overigens heeft zij hetzelfde probleem. De schrijft in een ander berichtje over het gebreide pimpelmeesje. Ze wist niet meer waar ze het gezien had, maar dat was dus bij mij. Geinig

Bij Ellen in Zwitserland las ik het verhaal over de drie zeven. Ik kende het nog niet, maar vond het wel geweldig. Ellen haalt dit verhaal aan om lezers op te roepen eerst hun reactie door de 3 zeven te halen, voordat men het op een blog plaatst. Voor degenen die het verhaal niet kennen, zet ik het hieronder. Het is echt een verhaal om over na te denken.

Socrates

Socrates, de Griekse wijsgeer, liep eens door de straten van Athene. Plotseling komt een man opgewonden naar hem toe. "Socrates! Ik moet je iets vertelen over je vriend, die..."  "Ho, eens even", onderbreekt Socrates hem. "Voordat je verder gaat, heb je het verhaal dat je mij wilt vertellen door de drie zeven gezeefd?"
"De drie zeven? Welke drie zeven", vraagt de man verbaasd.
"Laten we het proberen", stelt Socrates voor.
"De eerste zeef is de zeef van de waarheid. Heb je onderzocht of het waar is wat je mij wilt vertellen?"
"Nee, ik hoorde het vertellen, en ...".
"Aj juist! Dan is het toch zeker wel door de tweede zeff gegaan? De zeef van het goede? Is het iets goeds wat je over mijn vriend wilt vertellen?"
Aarzelend antwoordt de man: "eeeh, nee, dat niet. Integendeel ..."
"Hmmm", zegt de wijsgeer. "Laten we dan de derde zeef gebruiken. Is het noodzakelijk om mij te vertellen wat jou zo opwindt?"
"Nee, niet direct noodzakelijk", antwoordde de man.
"Welnu", zegt Socrates glimlachend. "Als het verhaal dat je wilt vertellen, niet waar is, niet goed is en niet noodzakelijk is, vergeet het dan en belast mij er niet meer."

Misschien zouden we hier meer aan moeten denken, alvoor we reageren. Dan komen er waarschijnlijk heel wat meer minder roddels in de wereld. Roddels die anderen beschadigen.

Ellen bedankt voor deze wijze woorden. Ik ga ze in ieder geval proberen ter harte te nemen. Hopenlijk volgen er meer.
.

6 opmerkingen:

  1. Socratus is een wijze man. En het is zo waar wat daar gechreven staat. Je kan mensen beschadigen door de dingen die je zegt, soms ben je er daar zelf niet van bewust. Soms wordt je zelf ook geconfronteerd met iets wat mensen over je zeggen..wat behoorlijk pijn kan doen...simpelweg omdat ze niet weten. zo maar klakkeloos geloven. Het kan geen kwaad om eerst je woorden af te wegen voor je ze de wereld ingooit.

    Dank je wel voor dit berichtje bietje. prettig e zondag

    grtjs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo waar wat dit verhaal vertelt. Zouden meer mensen rekening mee moeten houden. Alleen de laatste twee zinnen snap ik niet. Moet dat niet zijn dat er steeds "minder" roddels in de wereld komen i.p.v. "meer" zoals er staat. Knufzz...peebee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dan zal ik vandaag maar even mijn mond houden:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Patty,
    Oeps een heel domme fout van mij. Het is inmiddels veranderd, dank je wel voor het opmerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ... en zo "sta" ik zomaar op jouw blog, wat leuk zeg:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kom toevallig even langs en las het verhaal van de drie zeven en inderdaad ook mij spreekt het erg aan, al moet ik zeggen eerder in het dagelijks leven waar gauw iets waarschijnlijk onbedoeld kwetsend gezegd wordt als op het blog. Op het blog kom ik heel vaak heel aardige reacties tegen.
    Groetjes Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.