Pagina's

zaterdag 23 juli 2011

Wat doe je met...

bramen? We kunnen nu volop van de bramenstruik in de tuin oogsten. Het is een klimbraam die langs een zonnige muur wordt geleidt. Deze week kon ik dit oogsten.


Ze zijn hier al gewassen, vandaar dat er rode bij zitten. Oorspronkelijk waren ze allemaal blauw-zwart. Ook zo smaken ze heerlijk zoet. Maar wat doe je met zoveel bramen? Ik ging in mijn recepten zoeken en besloot er een heerlijk toetje van te maken. Dit waren de spullen die ik nodig had.


Slagroom (eigenlijk 2 dl., maar in dit potje zat nou toevallig 250 ml), kaneel, suiker (3 eetlepels vol), 2,5 blaadjes witte gelatine (wat moet je met een half blaadje, ik heb gewoon 2 genomen), en bosvruchtenjam (eigenlijk bosvruchtensaus, maar die had ik niet)

Het resultaat zag er zo uit.


En dat keer 5, want ik kon 5 bakjes vol maken. We zijn maar met z'n twee. Maar dat laatste bakje was natuurlijk voor mij. Eerlijk??? Jawel hoor, want raad eens wie de afwas mocht doen?

Wil je het ook maken? Dan is hier het recept uit mijn receptenschrift. Het komt oorspronkelijk van bramen.nl.


Zou ik de volgende keer wat anders doen? Jawel, meer gelatine, want het steef niet echt. Onderin zat bramensap en overop de slagroom die dikker was. Was dat erg? Helemaal niet want het was erg lekker en voor herhaling vatbaar.
.

8 opmerkingen:

  1. Heerlijk fruit uit eigen tuin.
    Wij hebben frambozenstruiken in de tuin.
    Groetjes Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt, ik moet volgende week ook gaan "oogsten" bij mijn zoon en ik weet nooit goed wat ik ermee moet maken.
    groetjes en fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er lekker uit. Je kan ook bramensap maken en daarvan haagse bluf maken met eiwit en iets suiker.
    http://quiltaart.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het lijkt me echt superlekker! je kunt ze ook koken en het sap met custard aanmaken en dan met slagroom bij een donut:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van jouw blog en de reacties krijg je lekker trek. Zelf hebben wij twee bramenstruiken in de tuin. Een "zure", die komt het eerste tot bloei en rijpheid, en een "zoete" die iets later begint. Ze overlapen elkaar en op dat moment hebben we teveel oogst voor het mooie. We wassen de bramen, laten ze even uitlekken en dan x hoeveelheid in zakjes in de diepvries en met de winterdag halen we een of verschillende fruitzakjes eruit, even in een pannetje op het gas laten ontdooien/koken, pureren, af laten koelen (uiteindelijk in de koelkast) en dan hebben we een paar avonden wat lekkers voor in de neutrale yoghurt (eventueel met wat suiker) Op zondag als de prut nog warm is doen we het over vanille ijs met wat slagroom erover (zonder suiker, ijs is zoet genoeg). Misschien is dit ook een idee voor jullie als de oogst te groot wordt. Wij zijn namelijk geen echte jam eters.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. nou, dat klinkt lekker! En wat een lekkere vroege oogst! De bosbramen zijn nog niet zo ver.
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk...we hebben ze wat geplukt langs het spoor. Bramenjam, bramensap bramen voor in de yoghurt. Heerlijk!!! Nu krijg ik ineens zo trek in ontbijtje met een broodje Jam. helaas geen bramenjam in huis..;-) Dan maar even kwijlen bij jou verhaal...

    prettig zondag - Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Klinkt goed! Ik kookte er ook wel sap van, lekker in de yoghurt en lekker om (verdund met water) te drinken.

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.