Pagina's

zondag 23 mei 2010

Nog een hoedjes-speldenkussentje

Ik schreef al eerder over het patroontje dat Nima uit Oman weggeeft. Een klein hoedje dat als speldenkussen kan dienen. Ik vond het zó schattig dat ik er nog een gemaakt heb. Maar dan natuurlijk anders. Ik wilde eigenlijk een hoge hoed maken, maar ik had geen zwart garen. Dus heb ik een amazone-versie gemaakt in twee kleuren groen. Het is echt een hoed die amazones zouden kunnen dragen. Mooie band er om heen en een grote strik.
I wrote before that Nima from Oman gives her pattern for a little crochet-hat away. I liked it só much that I made a new one. Not the same, but slightly different. I wanted to make a top hat, but I did not have blach yarn. So I made an amazone-version in two colours of green. It is really a hat that amazones could wear on their horses. A nice band around it, with a knot.

Mijn oudtante was een modiste. Waarschijnlijk zit die tic toch in mijn genen, want ik vind het heerlijk om hoeden op te maken met vanalles en nog wat. Het is jammer dat we in Nederland niet echt een hoedencultuur meer hebben. Anders kon ik me helemaal uitleven. Maar met carnaval haal ik die schade meestal helemaal in. Tenminste, als we het vieren, meestal zijn we dan een weekendje weg.
My great-aunt was a milliner. (I don't know if that's the right word, but I mean somebody who makes hats). Probably that tic is still in my genes, because I really like to pimp hats with all sorts of things. It is too bad that we don't have a 'hatculture' in the Netherlands anymore. Otherwise I would be a milliner. But with the Dutch fest 'carnaval' I try to catch up. Well, if we are celebrating that, mostly we are a weekend away.

Voor de aardigheid nog wat foto's van de hoedjes.
Just because it's fun, some more pictures of the hats.


Op de laatste foto zie je ook mijn huidige 'speldenkussen' liggen. Het is een stukje kant dat vorig jaar in het kerstpakket van de Kantfabriek zat, opgerold en daar zijn de spelden ingestoken. Een schande natuurlijk, maar het werkte wel. Nu kan ik dit stukje kant aan de kant leggen (let op de woordspeling), en een ECHT speldenkussen(tje) gebruiken.
Did you see my current 'pincushion' on the last picture? It is a piece of lace which was in the Christmaspresent of the Kantfabriek last year. It is folded and I put my pins in it. A shame of course, but it worked fine for me. But now I can use a REAL (little) pincushion.

4 opmerkingen:

  1. Ze zijn wel heel erg leuk, die kleurige hoedjes.
    Fijne zondag nog
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Birgitte!
    Leuk je hoedjes-spelden-kussentje... Bijzonder dat je tante modiste was. In Nederland is het alleen rond Prinsjesdag of bij feestelijkheden een hoedjesparade, verder helaas niet...
    Ik wens je fijne Pinksterdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Ik kom voor de eerste keer op je blog, ik kom zeker nog een keertje terug kijken.

    Wat een schattige speldenhoedjes, breiën en haken is helaas niet mijn ding, maar mijn mama doet dat wel , dus ik ga eens horen bij haar of zij het patroon gaat aanvragen :-)

    Ikzelf heb ook een blogje, indien u graag een kijkje komt nemen en een reactie achterlaat, zou ik leuk vinden :-)

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb me niet kunnen bedwingen! Gisteravond heb ik ook een hoedje/speldenkussen gehaakt, maar dan volgens eigen patroon. Dank je wel voor de inspiratie. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.