Pagina's

zondag 16 mei 2010

Kantfabriek, deel 2

In de kantfabriek waren ook een aantal stoprollen te zien. Ik heb nooit geweten dat die ook in onze buurt gemaakt werden. Maar aangezien er eentje tentoongesteld werd die op het pensionaat in Grubbenvorst gemaakt werd, denk ik dat ze ook in Limburg gemaakt werden. Alles lag keurig onder glas, dus de foto's zijn niet altijd even goed. En het licht werkte ook niet altijd even goed mee.
In the Kantfabriek were some rolls shown. I never knew that they were made in my environment as well. But one from Grubbenvorst was displayed. Everything was kept well under glas, so the pictures aren't always clear. And the light prevented me from taking better pictures.

Het vierkantje ligt er heel erg dik op. Moeder en ik hebben dit vroeger ook ooit gedaan. Al weten we niet meer of we dat samen gedaan hebben, of ieder op school geleerd hebben.
The square is almost 3D. Mum and I remember that we did this too. But we don't know whether we tried it together or learned it each at school.
Deze rand was prachtig. Mooie rode en gele kleuren, ook nog na 1900 jaar! De rol moet wel zorgvuldig bewaard zijn, in het donker. Misschien wel in zogenaamd blauw papier.
This border was so beautiful. Bright red and yellow colour, even after 100 years! The roll was kept very carefully, in the dark.

Deze rol hierboven is weer een andere rol. Hier met soort gehaakt kantje tussendoor en borduurwerkjes.
This is another roll. Looks like it has some crocheting in between.

Borduurwerk hoeft niet altijd in één kleur te zijn, ook niet de stoprollen. Kijk maar. (sorry voor de kwaliteit van de foto, die is bar slecht, maar ik wilde hem toch graag laten zien)
Embroidery is not always in one colour, not even these rolls. Have a look. Sorry for the quality of the picture, but I wanted to show you the roll.

Er was een 'stoprol' met een compleet babypakje. Een broekje en een hesje, hier zie je het hesje.
One roll contained a complete baby outfit, trousers and a shirt.

Ook al weer zo'n oudje, uit 1906. De kleurstelling, nu eens geen rood, viel me op. En de ontzettend nette steekjes.
Another oldie, from 1906. The colours pulled my attention. Not the normal red, but babyblue.

En de laatste die ik laat zien was vol met opengewerkt borduurwerk.
The last one I show has this kind of embroidery.
l

2 opmerkingen:

  1. Wat werd er vroeger mooi gewerkt. Fijn dat dit bewaard blijft. Zouden we dat nu ook nog kunnen?
    Fijn dat je ons liet meegenieten.
    http://quiltaart.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook zo genoten van die oude pronkrollen. De benaming stoprol ken ik niet, is dat een eigen vinding of wordt dat bij jullie zo genoemd? Een andere benaming die ik wel ken is Souvenir de ma Jeunesse. Mooi verhaal maak jij ervan. Leuk ook om de geschiedenis van jou en je moeder in de kantfabriek te lezen.

    marcella
    nuttigenfraai.web-log.nl

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.