Pagina's

woensdag 26 mei 2010

Tuin

Met zo'n warm weer kwam er weinig terecht van handwerken. Ik wroet dan liever in de tuin. Lekker klooien in de moestuin bijvoorbeeld. Ook al vond ik het eigenlijk te heet daarvoor. Dus vandaag nog wat foto's van de tuin in wording, want eigenlijk is ie nooit af.
When the weather is so hot, I don't craft much. I prefer working in the garden. My vegetable garden. Even it's quite too hot for that. So today some pictures of my (vegetable) garden.

Twee jaar terug heb ik twee kleuren Clematis tegen de schutting geplant, een witte en een heel donkerpaarse. Samen contrasteerden ze mooi. Maar dit jaar kwam alleen de witte goed de winter door. Dus heb ik een lichtblauwe of lila er bij gekocht. Groot was mijn vreugde toen ik maandagmorgen op mijn inspectieronde door de tuin (klinkt streng he?) zag dat ook een donkerpaarse clematisbloem tevoorschijn kwam. Geweldig, toch niet helemaal afgestorven. Alleen een stukje later dan haar zusje.
Two years ago I planted 2 colours of Clematis againt the gardenwall, a white one and a very dark purple one. They contrasted very beautiful. But this year only the white one returned. I bought a new, light blue one. But I was very joyfull monday morning when I saw a dark purple flower. Perfect, she didn't die, she was just late this year. Later than her sister.

De donkerpaarse Clematis die schuchter haar blaadjes ontvouwd.
The dark Clematis who bashfull spread her leaves open.

Twee weken geleden kocht ik kleine moestuin plantjes. Spruitkool, bloemkool, broccolie en ijsbergsla. Ze stonden in ienimieni bakjes. Daar heb ik ze snel van bevrijd en overgezet in een groter potje. Ik vond het weer nog te grillig om ze in de volle grond te zetten. En op deze manier kon ik ze eventueel nog bij nachtvorst binnen halen. Ze staan nu te springen om in de volle grond te mogen. Afgelopen weekend wilde ik dat niet doen, want dan hebben ze een heel zware dag voor de boeg met al die zon en warmte. Dus maandag avond, toen de zon niet meer in mijn moestuintje scheen, gingen ze de volle grond in.
Two weeks ago I bought some vegetables. Sprouts, cauliflower, broccoli and iceberg lettuce. They were in very tiny pots. I freed them from that and put them in bigger ones. So I could take them easily inside in case of night frost. They are now jumping to be planted in the garden. I didg t want to do that last weekend, becaus then they have a very heavy day with all the sun and warmth. Monday evening, when the sun had set, I honored their wish.

Kijk hier staan ze naast elkaar op mijn geïmproviseerde kweektafel.
Look here they are next to eachother on my improvised planting table.

Een week geleden heb ik spinazie en radijsje gezaaid. Veel te laat natuurlijk, maar eerder lukte het mij niet. Of ik dacht er op heel gekke tijden aan, 's avonds om 10 uur bijvoorbeeld of 's nacht in bed. En de radijsje laten hun kopjes al boven de aarde zien.
A week ago I sow spinach and radice. Way too late of course, but I could not do this before. The radish shows little tiny heads already above the soil.


Een verder rondgang door de tuin, brengt ons naar de moestuin. Een klein stukje grond waar een braam, rode bes, gele framboom en aardbeitjes in staan. Daar zijn maandag avond ook de kooltjes bijgekomen. De gele framboos is dit jaar geplant. En ook deze doet het goed. Hij heeft al bloemetjes, dus laat de framboosjes maar komen. Volgens het etiket zouden het heel zoete frambozen moeten zijn. Ben benieuwd.
The rest of the tour in my garden brings us to my vegetable garden. A little piece of the garden with now a blackberry, red berry, raspberry and some strawberries. Monday evening the coals joined them.
The yellow raspberry is this year's. She is doing fine and has already some flowers. So let the berries come. According to the label it should be very sweet raspberries. I'm looking forward.

De gele framboos met haar kleine bloemetjes. Ze staat tegen de garagemuur, waar het heel warm kan worden. Zien jullie ook de treinrails. Speelgoed van DH. Hij heeft een trein die buiten kan rijden. Nu gelukkig nog alleen op het terras, maar als ik hem niet stop binnenkort door de hele tuin.
The yellow raspberry with her tiny flowers. She stands against the garage-wall, where it can be very, very hot. Do you see the railway tracks? A toy from DH. He has a train that can ride outside. For now only on the terrace, but in the future through the whole garden. If I don't interfere.

De aarbeidplanten zijn al een paar jaar oud. Tot nu toe hadden de merels eerder in de gaten dat de aarbeien rijp waren, dan wij. Maar ik zag nu een groen aardbeitje hangen, en onder de bladeren waren er nog wat verstopt. Sssst, niet over praten, maak de merels niet wakker!!!
The strawberries are already some years old. Till now the blackbirds spotted the berrie before we did. But I see a green strawberry and some more under the leaves. So, ssssssst, don't talk about it, don't wake the blackbirds!!!
Een groen aardbeitje dat lekker in het zonnetje rust, zodat ie snel heerlijk rood kan worden.
One little green strawberry delightful in the sun, to become delicious red quickly.

Afgelopen maandag was het erg lekker buiten in het zonnetje. Ik heb toen mijn tuindagboek weer eens bijgehouden. In een schriftje houd ik bij wat ik wanneer en waar heb geplant. Dan kan ik volgend jaar bijsturen als het niet goed ging. Ook de etiketten van de planten plak ik er bij, als ze tenminste in het schrift passen. Anders schrijf ik de informatie over grootte, bloei, groei en snoei over.
Last monday it was very good outside in the sun. I updated my garden-dairy. In a workbook I write down, what I when and were planted. So I can adjust it next year. I glue the labels of the plants in my workbook. Well, if they are not too big. Otherwise I write down the information from the labels.
Hollands schrift met harde kaft. Beker melk erbij en Bietje kan aan de slag.
Dutch workbook with hard cover. Bietje can start to work.

Op de foto's staat de parasol al op, want de zon brandde wel heel erg hard. En ik ben een echte blanke en verbrand dus snel. Opengeslagen ziet het tuinschrift er dan zo uit.
On the pictures the parasol is already there. The sun was burning very much. And I am a very white person with a big chance on sunburn.
De kolen staan op deze bladzijde.
The coals are on this page.


5 opmerkingen:

  1. ik heb bewondering voor je, heb totaal geen groene vingers.........:(
    maar ik zit met plezier je verhaal te lezen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk geschreven verhaal en de plantjes hadden vandaag geluk met de regen. Zo kunnen zo goed groeien. Ik had vroeger ook graag een moestuintje en heb het ook wel eens geprobeerd, maar het lukte nooit erg goed, alleen de bonen. Maar ik had ook niet zo`n goed bijgehouden schriftje, nu weet ik waar het aan lag. Goed idee hoor!!
    Groetjes Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. what a lovely garden!thank you for visiting my blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Birgitte. Owo! I love your idea of the garden diary. Enjoy the sun but take care. Thanks for your visit on my blog. Sure I'll accept your offer. It's very kind of you. Thanks in advance.
    hugs from Brazil.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk geschreven, leest heel plezierig :-)

    En wat een mooie tuinaanleg heb jij daar ség!

    Kan je geen groen net over de aardbeien leggen, blijven de merels eraf? of een vogelverschrikker haken ??

    Mijn mama deed het ook zo, met een tuinschrift (toen ze haar huis met tuin nog had), binnen twee maand heeft ze terug een tuin,dus wie weet vliegt ze er terug in :-)

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.